Referat Spraw Społecznych, Obywatelskich, Oświaty, Kultury i Zdrowia |
REFERAT SPRAW SPOŁECZNYCH, OBYWATELSKICH, OŚWIATY, KULTURY i ZDROWIA
Kierownik: Alicja Podlewska
tel. 552762454
sekretarz@dzierzgon.pl
Zadania referatu:
A. W zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych:
1) prowadzenie ewidencji ludności oraz związanej z tym dokumentacji,
2) prowadzenie spraw i przekazywanie informacji w systemie PESEL dla WKU i innych organów i urzędów, w tym nadawanie i upowszechnianie numeru ewidencyjnego w ramach wdrażania systemu PESEL,
3) nadzór nad wykonywaniem obowiązku meldunkowego oraz wydawanie decyzji administracyjnych w tym zakresie,
4) wprowadzanie zmian do terenowej bazy danych ewidencji ludności na podstawie zgłoszeń meldunkowych, postanowień sądów i decyzji administracyjnych,
5) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji w tym zakresie,
6) ustalanie tożsamości osób legitymujących się jednakowymi danymi,
7) udostępnianie danych osobowych oraz odmowa udostępniania informacji osobowych,
8) prowadzenie kartotek: wydanych dowodów osobistych, osób zmarłych, osób, które wyjechały za granicę,
9) sporządzanie wykazu dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
10) prowadzenie rejestru wyborców oraz sporządzanie spisów wyborców dla wyborów i referendów,
11) informowanie dyrektorów przedszkola, szkół i placówek o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3 - 18 lat.
B. W zakresie spraw obywatelskich i społecznych:
1) przyjmowanie zawiadomień, wydawanie decyzji w sprawach zgromadzeń publicznych oraz nadzór nad ich przebiegiem,
2) wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie zbiórek publicznych oraz kontrola przestrzegania zasad ich przeprowadzania,
3) sprawy repatriacji i narodowościowe.
C. W zakresie oświaty:
1. Prowadzenie oraz nadzór nad działalnością szkół i przedszkola w zakresie wynikającym z obowiązku organu prowadzącego, a w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, łączeniem i likwidacją przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów,
2) koordynacja i nadzór nad przedszkolami, szkołami podstawowymi i gimnazjami poprzez:
a) zapewnienie warunków obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej,
b) opiniowanie pod względem rzeczowym planów finansowych,
c) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia odpowiednich warunków działania, w tym bezpiecznych, higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
d) podejmowanie działań w celu wyposażenia w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych,
e) współdziałanie z właściwymi komórkami Urzędu przy ustalaniu potrzeb remontowych obiektów przedszkolnych i szkolnych,
3) przygotowanie projektu planu sieci publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów,
4) współdziałanie z Kuratorem Oświaty w realizacji programu wychowawczo-dydaktycznego w placówkach oświaty,
5) realizacja zaleceń wynikających z czynności nadzoru organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
6) analizowanie i opiniowanie projektów organizacyjnych przedszkola i szkół,
7) organizowanie konkursów na stanowisko dyrektora przedszkola i szkół,
8) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli przedszkola i szkół,
9) opracowanie zasad (regulaminów) wynagradzania nauczycieli przedszkola i szkół,
10) opracowanie zasad odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu publicznym,
11) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Burmistrza nauczycielom i uczniom,
12) opracowanie okresowych zbiorczych analiz i danych statystycznych na potrzeby Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Finansów,
13) koordynowanie współpracy szkół ze stowarzyszeniami kultury, kultury fizycznej i turystyki w celu jej upowszechniania,
14) organizowanie wymiany międzynarodowej dzieci i młodzieży szkolnej,
15) współpraca z zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewniania opieki zdrowotnej nad dziećmi w przedszkolu i szkołach,
16) organizowanie wspólnie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej pomocy społecznej dla najuboższych uczniów,
17) kontrola spełniania obowiązku nauki,
18) prowadzenie spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej w zakresie przypisanym jednostkom samorządu terytorialnego,
19) organizacja i nadzór dowozu uczniów do szkół gminnych,
20) organizowanie i realizowanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów (stypendia i zasiłki szkolne),
21) prowadzenie spraw związanych z refundacją pracodawcom kosztów nauki zawodu.
22) prowadzenie rejestru szkół i placówek niepublicznych na terenie gminy,
23) nadzór i prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego,
24) zbieranie informacji na temat źródeł pozyskiwania dodatkowych środków finansowych pochodzących z programów pomocowych i funduszy strukturalnych przeznaczonych na oświatę,
25) merytoryczne przygotowanie wniosków o przyznanie środków z funduszy pomocowych na realizację projektów oświatowych,
26) przeprowadzanie procedur zamówień publicznych, monitoring, sprawozdawczość, rozliczanie w zakresie realizowanych projektów oświatowych.
D. W zakresie reagowania kryzysowego, zagrożenia powodziowego, OC, spraw wojskowych, bhp, ppoż.:
1) wykonywanie prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej,
2) przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,
3) prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o konieczności sprawowania przez żołnierzy bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny oraz uznaniu ich za jedynych żywicieli rodzin,
4) reklamowanie osób od obowiązku pełnienia służby wojskowej, w tym w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
5) orzekanie o przysługujących żołnierzom i członkom ich rodzin, na pokrywanie należności mieszkaniowych, opłat eksploatacyjnych i świadczeń rekompensujących,
6) wykonywanie czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi,
7) nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
8) organizowanie akcji kurierskiej w celu natychmiastowego doręczenia kart powołania do stawienia się w jednostkach żołnierzy rezerwy,
9) prowadzenie spraw dotyczących uwzględniania postulatów odnoszących się do potrzeb Sił Zbrojnych przekazywanych przez upoważnione do tego organy lub organy obrony cywilnej.
11) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym, obronnością kraju, stanem bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników oraz ochrony przeciwpożarowej Urzędu,
12) zabezpieczenie warunków sprawnego funkcjonowania OSP,
13) współpraca z Państwową Strażą Pożarną w zakresie koordynacji prac systemu ratowniczo - gaśniczego,
14) analiza i ocena stanu ochrony przeciwpożarowej Gminy,
15) planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
16) prowadzenie dokumentacji formacji obrony cywilnej, przyjęcia ludności przybyłej w wyniku ewakuacji, sprzętu obrony cywilnej i innej,
17) planowanie i zaopatrywanie formacji obrony cywilnej oraz ludności w sprzęt i środki ochrony indywidualnej,
18) prowadzenie archiwum zakładowego,
19) organizowanie akcji ratowniczej w razie powodzi.
E. W zakresie współpracy z zagranicą:
1) koordynacja działań komórek organizacyjnych Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów w zakresie współpracy z instytucjami i organizacjami Unii Europejskiej, państw Unii oraz międzynarodowymi zrzeszeniami społeczności lokalnych i regionalnych, których członkiem jest Gmina,
2) współpraca z instytucjami, fundacjami, funduszami i innymi organizacjami dysponującymi środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
3) poszukiwanie i analiza informacji o:
a) możliwościach uzyskania przez Gminę środków ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi oraz kredytów preferencyjnych,
b) zasadach sporządzania niezbędnych wniosków i dokumentacji w celu uzyskania środków ze źródeł zagranicznych,
4) udział w konferencjach, naradach i szkoleniach dotyczących współpracy w zakresie określonym w pkt. 2 i 3,
5) reprezentowanie Gminy w bieżących kontaktach z międzynarodowymi zrzeszeniami społeczności lokalnych i regionalnych, których członkiem jest Gmina,
6) zapewnienie kompleksowej obsługi delegacji zagranicznych przebywających w Gminie na zaproszenie władz Gminy,
7) tłumaczenie bieżącej korespondencji zagranicznej w języku angielskim na potrzeby Urzędu,
8) inicjowanie wspólnych przedsięwzięć gospodarczych, kulturalnych, naukowych, sportowych w ramach zawartych porozumień i umów z zagranicznymi miastami partnerskimi,
9) realizowanie we współpracy z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi gminy oraz innymi jednostkami samorządu terytorialnego przedsięwzięć promocyjnych,
10) przygotowywanie podróży zagranicznych Burmistrza i osób przez niego delegowanych,
11) uczestnictwo Gminy w prezentacjach i wystawach międzynarodowych.
F. W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
1) współpraca z rządowymi i pozarządowymi agendami oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Gminy, a w szczególności:
a) określenie zasad współpracy ze stowarzyszeniami, instytucjami, organizacjami prowadzącymi działalność kulturalną, sportową i rekreacyjną, integracji osób niepełnosprawnych,
b) współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami wspierającymi działalność organizacji pozarządowych,
c) prowadzenie całości spraw związanych z przyjmowaniem oraz analizowaniem ofert składanych przez organizacje pozarządowe, dotyczących planowanej realizacji zadań własnych gminy,
d) planowanie, nadzór i kontrola wykorzystania przyznanych dotacji organizacjom pozarządowym, e) współdziałanie z referatami w zakresie konsultacji i pozyskiwania informacji niezbędnych do oceny działalności organizacji pozarządowych działających w gminie,
f) sporządzanie umów i porozumień na realizację zadań zleconych,
g) rozliczanie środków finansowych, przeznaczonych na działalność organizacji pozarządowych,
h) kontrola prawidłowości wydatkowania przydzielonych środków na realizację zadań,
2) koordynowanie spraw związanych z przynależnością Gminy do stowarzyszeń i związków,
3) współdziałanie przy realizacji wspólnych przedsięwzięć ze stowarzyszeniami, fundacjami i organizacjami społecznymi.
G. W zakresie upowszechniania kultury:
1) opiniowanie planów i programów upowszechniania kultury,
2) prowadzenie ewidencji (rejestru) instytucji i placówek kultury,
3) inspirowanie działań w zakresie współpracy placówek oświatowych, instytucji i stowarzyszeń kultury, sportu i rekreacji,
4) współdziałanie przy realizacji zadań wynikających z ustawy o upowszechnianiu kultury z Dyrektorem Dzierzgońskiego Ośrodka Kultury w Dzierzgoniu,
5) pomoc organizacyjna i współpraca w prowadzeniu gminnych instytucji kultury oraz innych placówek upowszechniania kultury prowadzone przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne na terenie miasta i gminy,
6) wyrażanie opinii w sprawie likwidacji gminnych instytucji kultury, przyjmowanie zawiadomień o zamiarze likwidacji gminnych instytucji kultury,
7) współdziałanie ze społecznym ruchem kulturalnym, opiniowanie powierzania społecznym i pozarządowym organizacjom realizację zadań z zakresu upowszechniania kultury i środków finansowych na ich realizację,
8) nadzór na działalnością jednostek upowszechniania kultury: sporządzanie analiz działalności, ocen i informacji zbiorczych dotyczących działalności instytucji kultury,
9) współdziałanie w zakresie organizacji imprez masowych i innych imprez, których organizatorem jest Gmina oraz stowarzyszenia prowadzące działalność kulturalną, ekologiczną, sportową i rekreacyjną, integracji osób niepełnosprawnych,
10) prowadzenie ewidencji (rejestru) dóbr kultury nie wpisanych do rejestru zabytków,
11) zapewnienie ochrony zabytków kultury i pomników oraz podejmowanie w nagłych wypadkach decyzji w celu zabezpieczenia zabytków i zawiadomienie o zagrożeniu właściwych organów,
12) oznakowania zabytków nieruchomych,
13) opieka nad pomnikami i miejscami pamięci,
14) przygotowywanie wniosków o wpis do rejestru zabytków,
15) przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu zabytkowego,
16) opiniowanie projektów statutów gminnych instytucji kultury,
17) pomoc w opracowywaniu wniosków przez beneficjentów o dofinansowanie wydarzeń kulturalnych o charakterze ponadlokalnym skierowanych do Starostwa Powiatowego ,Urzędu Marszałkowskiego, Euroregionu BAŁTYK i innych instytucji lub fundacji,
18) współdziałanie przy opracowaniu kalendarza imprez rekreacyjnych, kulturalnych i sportowych oraz jego opiniowanie.
H. W zakresie promocji:
1) realizowanie we współpracy z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami przedsięwzięć promocyjnych, wynikających z podpisanych przez Gminę porozumień o współpracy,
2) opracowywanie oraz udział w opracowywaniu przez inne podmioty materiałów (biuletynów, folderów, informatorów, map, itp.) promujących osiągnięcia i możliwości gospodarcze oraz walory Gminy,
3) udział w targach, wystawach, konferencjach i innych imprezach poświęconych promocji Gminy,
4) współpraca w zakresie promocji Gminy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
5) koordynowanie i organizacyjne przygotowanie tzw. „miękkich” wniosków na współfinansowanie ze środków budżetowych i pomocowych przedsięwzięć realizowanych przez Gminę przy współpracy referatów i samodzielnych stanowisk pracy, w tym:
a) przygotowywanie wniosków i projektów ,
b) lobbing i monitoring złożonych projektów i wniosków,
c) wdrażanie programów,
d) kontrola terminów realizacji przedsięwzięć, wydatkowanych środków i rozliczeń,
e) przygotowywanie i opracowywanie wniosków i ankiet konkursowych,
6) opracowywanie i realizacja strategii promowania Gminy,
7) koordynowanie działań promocyjnych (promocji kulturalnej, turystycznej, gospodarczej i zagranicznej), przygotowywanie i organizowanie oprawy promocyjnej imprez z udziałem Gminy,
8) podejmowanie działań na rzecz tworzenia pozytywnego wizerunku Gminy w kraju i za granicą (promocja zewnętrzna),
9) podejmowanie wszelkich działań na rzecz tworzenia pozytywnego wizerunku Gminy wśród mieszkańców (promocja wewnętrzna),
10) współpraca przy opracowywaniu strony internetowej Gminy.
I. W zakresie sportu, kultury fizycznej i rozwoju turystyki:
1) opracowywanie kierunków i programów rozwoju kultury fizycznej, sportu i turystyki oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji,
2) współpraca w zakresie kultury fizycznej, sportu i turystki z innymi samorządami, związkami i organizacjami sportowymi,
3) nadzór nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych mających siedzibę na terenie gminy,
4) współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami turystycznymi,
5) wnioskowanie w zakresie remontów i inwestycji gminnych obiektów sportowo-rekreacyjnych i turystycznych,
6) prowadzenie ewidencji (rejestru) obiektów i urządzeń sportowo- rekreacyjnych,
7) współdziałanie ze społecznym ruchem sportowym, opiniowanie, powierzania społecznym i pozarządowym organizacjom realizację zadań z zakresu sportu masowego i kultury fizycznej oraz i środków finansowych na ich realizację,
8) współdziałanie z nauczycielami wychowania fizycznego przy organizowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych.
J. W zakresie zdrowia:
1) tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów opieki zdrowotnej,
2) współdziałanie przy zwalczaniu chorób zakaźnych,
3) inicjowanie, propagowanie i organizowanie akcji profilaktycznych,
K. W zakresie Biuletynu Informacji Publicznej:
1) wprowadzanie danych do Biuletynu Informacji Publicznej na zasadach określonych przepisami,
2) dokonywanie zmian treści informacji publicznych udostępnionych na podmiotowej stronie biuletynu,
3) uzupełnianie biuletynu o nowe treści informacji publicznych.