UCHWAŁA NR VIII/76/2019
RADY MIEJSKIEJ W DZIERZGONIU
z dnia 26 czerwca 2019 r.
w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego
Na podstawie art. 5a ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Ustala się zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego.
- Dzierzgoński Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych będąca sposobem decydowania o części wydatków publicznych. Istotą budżetu obywatelskiego jest umożliwienie mieszkańcom Gminy podjęcie decyzji odnośnie celów, na jakie zostanie przekazana część środków z budżetu gminnego. Dzięki temu każdy mieszkaniec może samodzielnie zgłaszać, a potem decydować w głosowaniu, na jakie zadania środki pieniężne z budżetu obywatelskiego zostaną przeznaczone.
- Celem zapewnienia zrównoważonego rozwoju gminy, cały teren Gminy Dzierzgoń dzieli się na 4 grupy:
- grupa 1obejmuje miasto Dzierzgoń,
- grupa 2 obejmuje osiedle wiejskie w Jasnej,
- grupa 3 obejmuje osiedle wiejskie w Jeziornie,
- grupa 4 obejmuje osiedle w Stanowie.
- Realizacja zadań w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego będzie uzależniona od możliwości finansowych gminy i wysokości środków ujętych w uchwale Rady Miejskiej w sprawie budżetu gminy Dzierzgoń.
- Rozpoczęcie konsultacji oraz ustalenie terminów zgłoszenia projektów, ich oceny i wyboru a także podanie szczegółowych informacji odnośnie platformy internetowej za pośrednictwem, której następuje nabór wniosków określane jest z uwzględnieniem niniejszych zasad w drodze Zarządzenia Burmistrza Dzierzgonia.
Rozdział 2.
Wymogi formalne projektów
§ 2.
- Do budżetu obywatelskiego mogą być zgłaszane zadania o charakterze infrastrukturalnym i społecznym o zasięgu gminnym (w każdej z grup) zgodnie z podziałem określonym w ust. 2.
- Przez zadanie infrastrukturalne rozumie się wszelkie działania , mające charakter budowy, przebudowy, rozbudowy, nadbudowy czy modernizacji takich elementów infrastruktury jak:
- przestrzenie publiczne, tj. np. place zabaw, siłownie zewnętrzne, skwery, parki, boiska;
- elementy ulic, tj. np. chodniki, jezdnie i parkingi, likwidacja barier architektonicznych, tworzenie elementów małej architektury;
- inne elementy pasa drogowego, np. oświetlenie.
- Przez zadania społeczne rozumie się wszelkie działania polegające na organizacji m in. imprez, warsztatów, szkoleń, wystaw, festiwali, zawodów sportowych, itp.
- Zgłaszane zadania muszą należeć do zadań własnych gminy, które są możliwe do zrealizowania w trakcie jednego roku budżetowego. W szczególnych i uzasadnionych sytuacjach zadanie może zostać przesunięte do realizacji na następny rok budżetowy. Zadania społeczne zgłaszane do Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego muszą być ogólnodostępne i bezpłatne. Każdy mieszkaniec gminy powinien mieć równe szanse w dostępie do udziału w tych zadaniach.
- W przypadku zadań infrastrukturalnych, które wymagają lokalizacji na określonym terenie, teren ten musi stanowić mienie Gminy Dzierzgoń, nieobciążone na rzecz osób trzecich. Inwestycja musi być zgodna z zapisami w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dzierzgoń lub Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.
- Do budżetu obywatelskiego nie mogą być zgłaszane zadania:
- które będą dotyczyć budowy obiektów kubaturowych;
- których wymagany budżet całkowity na realizację przekraczałby wysokość środków dostępnych w ramach środków przeznaczonych na budżet obywatelski w danym roku na każdą z grup;
- które po realizacji generowałyby dodatkowe osobowe stałe koszty utrzymania, czyli np. zatrudnienie osoby obsługującej (sprzątającej), konserwatora oraz inne znaczące koszty utrzymania zadania i jego efektów;
- które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenia wyłącznie dokumentacji projektowej bądź koncepcji przedsięwzięcia, lub jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia na dokumentację projektową.
Rozdział 3.
Zespół Koordynujący
§ 3.
- Za przeprowadzenie i czuwanie nad prawidłowością przebiegu procesu konsultacji budżetu obywatelskiego odpowiedzialny jest Zespół Koordynujący wdrażanie budżetu obywatelskiego w Gminie Dzierzgoń, powołany przez Burmistrza w drodze Zarządzenia zwany dalej Zespołem.
- Zadaniem Zespołu jest prawidłowe wdrażanie budżetu obywatelskiego, a w szczególności:
- koordynowanie prawidłowego przebiegu akcji informacyjno – edukacyjnej wśród mieszkańców gminy;
- informowanie mieszkańców gminy o szczegółach pozytywnie zaopiniowanych projektów;
- informowanie mieszkańców o powodach odrzucenia projektów;
- przeprowadzenie głosowania w sprawie wyboru projektów;
- ogłoszenie wyników głosowania w sprawie wyboru projektów;
- przekazanie wybranych w wyniku konsultacji projektów do realizacji;
- ciągły nadzór nad procesami wdrażania budżetu obywatelskiego.
- Zespół podczas pierwszego spotkania wybierze spośród swojego grona Przewodniczącego i Zastępcę.
- Zastępca Przewodniczącego pełni obowiązki Przewodniczącego w przypadku jego nieobecności na posiedzeniu.
- Przewodniczący Zespołu zwołuje posiedzenia w zależności od potrzeb.
- Decyzje Zespołu zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę członków Zespołu uczestniczących w posiedzeniu. W przypadku równej liczby głosów, decydujący jest głos Przewodniczącego.
Rozdział 4.
Zgłaszanie projektów
§ 4.
- Zgłoszenie propozycji zadania do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego następuje na „Formularzu zgłoszeniowym zadania do Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego”, zwanym dalej „Formularzem Zgłoszeniowym”, stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały, lub poprzez platformę internetową e-PUAP.
- W przypadku zgłaszania zadania w formie elektronicznej (poprzez platformę) wnioskodawca jest zobowiązany dostarczyć w formie tradycyjnej lub skanem (na adres e-mail: sekretariat@dzierzgon.pl ) jedynie listę z podpisami mieszkańców, którzy popierają zadanie zgłoszone do Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego.
- Formularze w wersji edytowalnej można pobrać ze strony internetowej www.bip.dzierzgon.pl, w zakładce Budżet Obywatelski.
- Każda propozycja projektu musi zostać poparta podpisami mieszkańców, przy czym wymagana ich liczba równa jest 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt.
- Każdy mieszkaniec Gminy Dzierzgoń może poprzeć jedną propozycję zadania infrastrukturalnego i jedną propozycję zadania społecznego zgłoszonych do budżetu obywatelskiego.
- Wszystkie zgłoszone zadania, również te składane w tradycyjnej formie zostaną opublikowane na stronie www.bip.dzierzgon.pl w zakładce Budżet Obywatelski.
- Wnioskodawca może wycofać projekt na dzień przed rozpoczęciem oceny merytorycznej wniosków.
Rozdział 5.
Weryfikacja zadań
§ 5.
- Rejestr Formularzy Zgłoszeniowych prowadzi Referat Inwestycji i Rozwoju Lokalnego Urzędu Miejskiego, który jest odpowiedzialny za przeprowadzenie konsultacji.
- Wstępnej analizy Formularzy Zgłoszeniowych pod kątem formalnym dokonuje Referat Inwestycji i Rozwoju Lokalnego Urzędu Miejskiego.
- Formularz Zgłoszeniowy zostaje uznany za kompletny, jeśli wypełnione są wszystkie pola oznaczone jako obowiązkowe oraz przedłożona została lista z wymaganą liczbą podpisów.
- Kompletne Formularze Zgłoszeniowe Referat Inwestycji i Rozwoju Lokalnego Urzędu Miejskiego niezwłocznie przekazuje do właściwych merytorycznie referatów Urzędu Miejskiego lub samodzielnych stanowisk pracy w Urzędzie Miejskim, w celu przeprowadzenia ich analizy.
- Analiza zgłoszonych zadań dokonywana jest pod kątem zgodności z prawem i wykonalności technicznej przy wykorzystaniu „Karty analizy zadania zgłoszonego do Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego”, stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
- Właściwe merytorycznie referaty Urzędu Miejskiego lub samodzielne stanowiska pracy:
- występują, w przypadku stwierdzenia, iż Formularz Zgłoszeniowy nie zawiera istotnych informacji niezbędnych do analizy zadania, telefonicznie albo mailowo do autorów propozycji zadania o uzupełnienie informacji w ciągu 5 dni od powiadomienia;
- dokonują w terminie do 65 dni od daty otrzymania Formularzy Zgłoszeniowych analizy tych zadań;
- przekazują niezwłocznie do Referatu Inwestycji i Rozwoju Lokalnego Urzędu Miejskiego wyniki analizy zadań na wypełnionych Kartach analizy zadań.
- Wypełnione Karty analizy zadań, o których mowa w ust. 6, pkt 3, Referat Inwestycji i Rozwoju Lokalnego przekazuje do Zespołu, w celu wskazania przez Zespół tych zadań, które zostaną poddane pod głosowanie. Zespół formalnie wskazuje do głosowania zadania, które pozytywnie przeszły ocenę merytoryczną, o której mowa w § 5 ust. 6.
- Wszystkie propozycje zadań do budżetu obywatelskiego poddane pod głosowanie oraz niewybrane do głosowania zostają udostępnione na stronie internetowej www.bip.dzierzgon.pl , w zakładce Budżet Obywatelski.
- W terminie 7 dni od ogłoszenia wykazu, zgłaszający projekt może wnieść do Burmistrza Dzierzgonia odwołanie od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania.
- Odpowiedź na złożone odwołanie od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania, zostanie udzielona w terminie 7 dni od daty wpływu odwołania do Burmistrza Dzierzgonia.
Rozdział 6.
Zasady wyboru zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego
§ 6.
- Wyboru zadań do realizacji w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego dokonują mieszkańcy Gminy Dzierzgoń, w głosowaniu jawnym równym i bezpośrednim, na Karcie do głosowania na zadania zgłoszone do Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiącej załącznik nr 3 do niniejszej uchwały. Dopuszczalne jest także głosowanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
- Propozycje zadań do budżetu obywatelskiego poddane pod głosowanie umieszczone są na karcie w kolejności wynikającej z ich wpisu w rejestrze, o którym mowa w § 5 ust. 1.
- Głosowanie, o którym mowa w ust.1, przeprowadza się poprzez:
- złożenie karty do głosowania w sekretariacie pokój 9 w Urzędzie Miejskim w Dzierzgoniu,
- przekazanie karty pocztą na adres Urząd Miejski, Plac Wolności 1, 82-440 Dzierzgoń – wówczas decyduje data wpływu,
- platformę internetową.
- Głosowanie odbywa się przez okres 15 dni kalendarzowych.
- Na kartach do głosowania mieszkańcy Gminy Dzierzgoń dokonują wyboru dwóch poddanych pod głosowanie propozycji zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego w następujący sposób:
- jedno zadanie infrastrukturalne (w dowolnej grupie),
- jedno zadanie społeczne (w dowolnej grupie).
- Oddanie przez mieszkańca Gminy Dzierzgoń większej ilości głosów niż wskazana w ust. 7, powoduje unieważnienie wszystkich głosów oddanych na danej karcie.
- Ustalenie wyników polega na zsumowaniu głosów oddanych na każdą z propozycji zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego oraz sporządzeniu list z wynikami.
- Dla każdej grupy powstaną odrębne listy rankingowe.
- W przypadku uzyskania równej ilości głosów przez dwa albo więcej zadania, o kolejności na liście decyduje losowanie, które przeprowadza Zespół Koordynujący w obecności przedstawicieli autorów danych zadań.
- Rekomendowane do realizacji są te zadania, które uzyskały największą liczbę głosów w każdej grupie, aż do wyczerpania środków w budżecie obywatelskim.
- Jeżeli w którejś grupie nie zostanie zgłoszone żadne zadanie lub zadania zgłoszone nie wyczerpią zaplanowanej dla grupy alokacji, pula środków przeznaczona na tą grupę zostanie wykorzystana na inne wydatki zaplanowane w budżecie Gminy Dzierzgoń.
- Wyniki głosowania będą podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej www.bip.dzierzgon.pl w zakładce Budżet Obywatelski.
Rozdział 7.
Działania promocyjno-informacyjne i edukacyjne w procesie wdrażania Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego
§ 7
- W trakcie konsultacji społecznych budżetu obywatelskiego prowadzona jest kampania informacyjno-promocyjna i edukacyjna podzielona na trzy etapy:
- przybliżenie mieszkańcom idei budżetu obywatelskiego oraz zachęcenie do składania propozycji zadań;
- przedstawienie zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego i zachęcenie do wzięcia udziału w głosowaniu nad wyborem zadań;
- ogłoszenie zadań zakwalifikowanych do głosowania, upowszechnienie informacji o przebiegu i wynikach procesu budżetu obywatelskiego.
- Kampania, o której mowa w ust. 1, powinna zostać przeprowadzona z użyciem różnych kanałów komunikacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych grup mieszkańców. Powinny nimi być w szczególności:
- organizowanie spotkań informacyjnych w zależności od potrzeb z mieszkańcami Gminy w pierwszym etapie kampanii, mających służyć przekazaniu wiedzy na temat zasad budżetu obywatelskiego, prawidłowego zgłaszania zadania do budżetu obywatelskiego;
- organizowanie spotkań informacyjnych w zależności od potrzeb z mieszkańcami w drugim etapie kampanii, mające służyć przedstawieniu projektów zgłoszonych przez mieszkańców, a także zasad udziału w głosowaniu;
- ulotki i plakaty oraz informacje w lokalnych mediach;
- zamieszczenie na stronie www.bip.dzierzgon.pl dane zawierające wszystkie niezbędne informacje dotyczące idei budżetu obywatelskiego, zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji, w tym zestawienie realizowanych zadań wraz z ich krótkim opisem;
- wykorzystanie internetowych portali społecznościowych.
- Kampania powinna nawiązywać do idei budżetu obywatelskiego oraz akcentować bezpośredni, równy i otwarty dla mieszkańców wpływ na wybór zadań do tego budżetu.
Rozdział 8.
Realizacja zadań, monitoring i ewaluacja procesu wdrażania budżetu obywatelskiego
§ 8
- Konsultacje dotyczące budżetu obywatelskiego mają charakter wiążący, a zadania wybrane w głosowaniu zostają umieszczone w projekcie budżetu Gminy Dzierzgoń na określony rok.
- Realizacja zadań infrastrukturalnych wybranych w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego przekazana zostanie do Referatu Inwestycji i Rozwoju Lokalnego Urzędu Miejskiego.
- Realizacja zadań społecznych zostanie przekazana do odpowiednich referatów lub do samodzielnych stanowisk pracy Urzędu Miejskiego.
- Na każdym etapie realizacji zadania wnioskodawcy mają możliwość zgłaszania uwag dotyczących sposobu wykonywania zadania.
§ 9
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dzierzgonia.
§ 10
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
§ 11
Traci moc Uchwała Nr VIII/64/2015 z dnia 27 sierpnia 2015 r. (Dz. Urz. Woj. Pom. z 30.10,2015 roku poz. 2995.
Przewodniczący Rady
Ryszard Świder
UCHWAŁA NR XI/115/2019
RADY MIEJSKIEJ W DZIERZGONIU
z dnia 30 października 2019 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego
Na podstawie art.5a ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2019r., poz.506 ze zmianami: poz. 1309, poz. 1696) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W uchwale nr VIII/76/2019 Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca 20019 r. § 2 ust. 2, pkt 1 orzymuje brzmienie: „§ 2 ust. 2 pkt 1 Przez zadanie infrastrukturalne rozumie się wszelkie działania, mające charakter budowy, przebudowy, rozbudowy, nadbudowy, modernizacji elementów infrastruktury, w tym wymianie lub uzupełnieniu jej wyposażeniu, w szczególności: 1) przestrzenie publiczne,tj. np. place zabaw, siłownie zewnętrzne, skwery, parki, boiska, świetlice wiejskie;”
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Dzierzgonia. § 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Przewodniczący Rady
Ryszard Świder
Uzasadnienie
W czerwcu 2019 r. Rada Miejska w Dzierzgoniu podjęła uchwałę nr VIII/76/2019 w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami w ramach Dzierzgonskiego Budżetu Obywatelskiego. Uchwała została opublikowana 7 sierpnia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego, pod poz. 3697. Celem doprecyzowania zapisów uchwały i uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych uzupełniono w § 2 definicję zadania infrastrukturalnego o zapis, „w tym wymianie lub uzupełnieniu jej wyposażenia, w szczególności:”. W § 2 pkt 1 po słowie ”boiska„ dodano: „świetlice wiejskie”.
BurmistrzDzierzgonia
Jolanta Szewczun
UCHWAŁA NR XV/203/2020
RADY MIEJSKIEJ W DZIERZGONIU
z dnia 27 sierpnia 2020 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych
z mieszkańcami w ramach Dzierzgońskiego Budżetu Obywatelskiego
Na podstawie art 5a ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020 r., poz. 713)
uchwala się, co następuje:
§ 1
W uchwale Rady Miejskiej w Dzierzgoniu nr VIII/76/2019 z dnia 26 czerwca 2019 roku w sprawie
ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami w ramach Dzierzgońskiego
Budżetu Obywatelskiego wprowadza się następujące zmiany:
- § 1 ust. 3 pkt. 3 otrzymuje brzmienie: „§ 1 ust. 3 pkt. 4 : grupa 4 obejmuje osiedle wiejskie Stanowo.”
- § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „§ 2 ust. 1: Do budżetu obywatelskiego mogą być zgłaszane zadania
o charakterze infrastrukturalnym i społecznym o zasięgu gminnym (w każdej z grup) zgodnie z podziałem
określonym w ust.2 i ust. 3.” - W § 6 dodaje się ust. 9a w brzmieniu: ” 9a.Dopuszcza się możliwość nie poddawania głosowaniu
wniosków w danej grupie ,jeżeli pula środków przeznaczonych dla niej, przewyższa bądź jest równa
całkowitej wartości zadań w złożonych wnioskach.” - § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „§ 8 ust. 2 Realizacja zadań infrastrukturalnych wybranych w głosowaniu
lub zakwalifikowanych zgodnie z § 6 ust. 9a w ramach Dzierzgońskiego Budżet Obywatelskiego
przekazana zostanie do Referatu Inwestycji i Rozwoju Lokalnego.”
§ 2
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego
Wiceprzewodniczący Rady
Czesława Kurak